2011-08-23

Evernote-kom ihåg allt

Om du inte har upptäckt Evernote ännu så har du verkligen missat något. Detta är inte bara en app, det är en molntjänst och ett program för datorn såväl som en webbtjänst. Evernote finns överallt om du vill. Jag har testa Evernote under lång tid och varje gång slås jag av att det finns så mycket mer att göra med appen.

Skapa ett konto på Evernote och ladda ned appen till din mobil eller läs/skrivplatta. Evernote har stöd för de flesta system och mobila enheter.

Vad är det då som är så fantastiskt med Evernote? För egen del så kommer jag kanske inte ihåg allt men jag samlar väldigt mycket i Evernote. Bilder som det kanske finns text på blir OCR-scannade så att även bilders text blir sökbara i Evernote. Om jag är på en websida som jag vill spara av någon anledning, kanske inför en föreläsning, så sparar jag den genom att klicka på den lilla ikonen enligt bilden till vänster så finns den tillgänglig för mig när jag senare behöver den. Nu tänker nog många, men varför inte bara göra ett bokmärke. Jo poängen är att när jag senare söker efter information inom mitt område så kommer även min artikel att dyka upp som ett sökresultat. Du kan dessutom söka direkt i Evernote och alltid komma åt det du sparat. Kanske är det kontaktuppgiften på ett visitkort som du fotade av, receptet på kakan eller den där informationen om tävlingen som du fotade av. Det som är bra är att det är enkelt att organisera allt och på så sätt kan du finna alla dina recept som du vill åt.

Bild av något av mina inlägg mm
Och visst finns det positioneringsmöjlighet för den som önskar det, inte minst vad gäller bilder. Jag låter nästan som en säljare men det jag beskriver ovan är bara toppen på isberget i allt man kan göra med Evernote. Om man ser till att andra program och tjänster som är kopplade till Evernote (se Trunk) så inser man att det finns något för varje behov och person.

Du kan också maila rakt in Evernote vilket är praktiskt om du inte är vid din egen dator. Jag har själv lagt i Google+ en krets som består endast av en "medlem", det är Evernote-mailadressen och när jag ser något intressant så låter jag denna krets få del av innehållet och då kommer även detta rakt i mitt "extra" minne.

Jag kommer inte ihåg allt...men jag kommer åt allt mycket enklare nu.

Visst finns det alternativ till Evernote, som t.ex. Springpad men för egen del anser jag att Evernote nog ligger snäppet före. Andra alternativ till Evernote och Springpad finner ni på denna lista: Evernote alternatives

Pris: Gratis (extra utrymme kostar men gratisutrymmet räcker långt)
System: Android, iPhone, iPad, iPod,  Windows Mobile, Blackberry, Mac, Windows mfl.
Kategeri: Nytta, Organisation, pedagogik

No comments: