2011-09-15

Google Goggles har just blivit smartare

I går uppdaterades programmet Google Goggles som är Googles fiffiga kameratjänst. Tjänsten bygger på att om du tar ett kort på t.ex. Sixtinska kapellet så kan Google Goggles identifiera utifrån bilden vad du har fotat samt erbjuda mer information om det du ser. Detta är det som brukar kallas för förstärkt verklighet (Augmented Reality) men som i tidigare version av Google Goggles var en särskild tjänst. Nu har man skapat möjligheten till att låta Goggles verka i bakgrunden så att du inte ska behöva tänka på att slå på programmet när du vill ha mer information, det sker per automatik istället. Tjänsten är alltså assimilerad för Androidanvändare om man så önskar.

Det kan innebära att du är på semester och när du väljer att använda din Android-drivna telefon som kamera så kan Google automatiskt identifiera landmärken, målningar och andra intressant objekt i mina bilder. Här finns alltså enorma möjligheter till att få spännande information. Ytterligare kan Goggles också översätta ord på skyltar och andra texter till sex andra språk (samt löser Suduko-pussel)

Google Goggles finns i viss mån för iPhone men inte med samma funktionalitet som för Androiden utan är integrerad i Goggles app Sök på Google.

 Givetvis kan man ifrågasätta detta med integritet mm men de frågorna hanterar jag i min andra blogg och inte här.

Namn: Google Goggles
Kategori: Nytta, Foto
Operativsystem: Android 1.6 och uppåt
Pris: Gratis



3 comments:

Gåslever said...

Coolt. Men ännu coolare vore om det syntes på skärmen direkt när man fokuserar på ett föremål. Så fungerar det iaf inte för mig... Jag får ett meddelande efter några sekunder med sökresultat

Alma said...

Tack för tips! Har du lagt den i Appskafferiet? :-)

deeped said...

nåt helt annat: visst är uttrycket "förstärkt verklighet" inte speciellt bra? Jag vet inte... känns så litet på nåt sätt.