2011-09-11

Gröna appar

Jag har just cyklat en kortare sträcka och har insett att efter 4 kilometers cykling på tiden 13.50 så har jag sparat in 0.61 kg koldioxid just på grund av att jag tog cykeln och inte bilen. Det finns en mängd GPS-tjänster som mäter både det ena och det andra men detta var lite mer givande anser jag. Jag återkommer till denna app snart.

"Gröna" appar, dvs appar som fokuserar på att göra kloka miljövänliga val eller som åtminstone får en att tänka till blir fler till antalet.  Lantmännens app "Många sträckor små" som jag använde mig av i cykelexemplet ovan är en sådan. Det är inte bara det att man får se hur mycket koldioxidutsläpp man besparar naturen utan även möjlighet till komma högre upp på stegen vad gäller ens egna utmärkelser. Jag är ännu bara en nybörjare i denna app men kommer att satsa på att få titeln "aktivist" vilket innebär att man ska spara in totalt 100 kg CO2. Givetvis går resultaten att dela på Facebook men poängen med denna app är att man snarare fokuserar på miljön än sina egna privata insatser. Fokus ligger alltså på något annat än mig. Men...det finns ett tävlingsmoment och det är att den som cyklar längst under september månad kan vinna bl.a. en cykel.

Namn: Många sträckor små
Kategori: Nytta
Operativsystem: Android/iPhone
Pris: Gratis

Foto: Sören Andersson
Även Naturskyddsföreningen har appar för att välja rätt fisk, frukt eller kött för att inte slita på jorden knappa resurser mer än nödvändigt.  Naturskyddsföreningen skriver bland annat följande om appen:
Grön guide för iPhone och Android är gratis och innehåller praktiska tips från Naturskyddsföreningens experter. Här finns råd om barnprodukter, klimatsmart mat, hur du kör bil bensinsnålare och kan minska energiåtgången hemma. Med Fiskväljaren, Fruktväljaren, Grönsaksväljaren och Återvinnaren är det enkelt att göra snabba och miljökloka val med hjälp av mobiltelefonen.
Bra att kunna snabbt kolla upp huruvida en produkt är bra att köpa eller ej och  är dessutom gratis.



Namn: Grön Guide

Kategori: Nytta
OperativsystemAndroid/iPhone
Pris: Gratis


Slutligen tänkte jag tipsa om iPhone-appen "A glass of Water" som är biltillverkarens Toyotas app för att köra miljövänligt (om det nu är så att man inte kan ta cykeln). Denna app är lite rolig då den känner av hur ryckigt du kör samt även registerar hastigheter vilket innebär att den kan avgöra om du köra miljövänligt eller ej. Tanken med vattnet är att appen fungerar som ett glas fullt med vatten och ju ryckigare du kör, desto mer vatten spills ut.


Namn: A Glass of Water
Kategori: Nytta
Operativsystem: iPhone
Pris: Gratis

2 comments:

Lantmännen said...

Kul att du gillar vår app. En detalj som du kommer att upptäcka är att allt eftersom du cyklar får du belöningar i form av värdekuponger på bra mat från Lantmännen.
Trampa på bara så fyller du skafferiet och gör något hälsosamt på samma gång.

Jan Svärdhagen said...

Tack för kommentaren...nu har jag cyklat 5 mil och fått min belöning, jag gillar att kunna få, som i mitt fall, en värdekupong på musli för ett värde på 25 kronor. Så nu vill hela familjen ut och cykla.