2011-09-06

Netrobe - appen som jag aldrig trodde jag skulle tipsa om

Det bör sägas direkt...jag är inget modelejon eller kan särskilt mycket om kläder. Jag är den tråkiga jeansmannen som bode vetat bättre. Men i vilket fall, appen som jag nu upptäckt är Netrobe, din virtuella garderob för dig som vill ha koll på dina kläder. Idén tycker jag är rätt kul även om jag troligtvis aldrig kommer att nyttja den annat än till att lära mig med om olika virtuella tjänster. Du kan med Netrobe ta kort på dina kläder, kategorisera dem utifrån klädsort, årstid (dvs när de passar att användas), storlek, färg, stil mm. Dessutom kan man lägga in i appens almanacka vilka dagar man hade en sorts tröja eller byxor för att inte upprepa sig allt för mycket.

Netrobe är inspirerad av scenen i filmen Clueless där Alicia Silverstone sitter och väljer kläder i sin virtuella garderob, se scen nedan:


I appen är det möjligt att ta kort på sina kläder men även att ta bort bakgrunden så att endast klädesplagget är kvar. En liten redigeringsmöjlighet alltså men som kräver att man fotar sina kläder mot en tydligt kontrasterande bakgrund.

Jag kan tänka mig att denna app kan bli mycket populär hos de som är intresserade av kläder och som vill hålla koll på sin garderob. I förlängningen kommer nog en koppling ske i appen gentemot flera klädkedjor som på så sätt kan skapa riktad reklam utifrån det man själv har i sin virtuella garderob.

En film från Netrobe visar mer:



Namn: Netrobe
Kategori: Nytta
Operativsystem: iPhone
Pris: 15 kronor

No comments: